fbpx
Przejdź do treści

ODKRYJ SEKRETY LIZBONY – MOURARIA

Odkryj dzielnicę Mouraria

Mouraria to fascynujący tygiel kultur i religii. To właśnie tutaj, w czasach, kiedy charakterny lokalny margines przenikał się z barwnym światem XIX-wiecznej bohemy, zrodziła się muzyka portugalskiej duszy – fado, o czym dziś przypomina nam fotograficzny hołd złożony artystom przez Camillę Watson.


Mouraria (fot. Karolina Piórkowska)

Dawna dzielnica arabska, a dziś najbardziej wielokulturowa część centrum Lizbony od zawsze wzbudza kontrowersje. Mouraria fascynuje i kusi. Spacer po niej jest niespieszną podróżą wstecz.  Warto zarzucić idee ścisłych ram i zdobyć się na uważność. Tutaj najmniejszy szczegół ma kolosalne znaczenie. Historyczne dzielnice Lizbony cechują niezwykłe kontrasty i płynność ich granic. By zrozumieć je w pełni, należy poznać ich historię.


Mouraria (fot. Karolina Piórkowska)

Poznaj historię Mouraria

W 1147 roku, kiedy, po długich potyczkach na krzyż i półksiężyc, Lizbona została schrystianizowana, to właśnie Mouraria (od portugalskiego słowa Mouro, łacińskiego Maurus, czyli Maur) – żyzna dolina odpowiednio oddalona od siedziby królewskiej została wyznaczona na dzielnicę arabską. 

Zwyciężeni mogli zostać, ale pod niejednym warunkiem. Politykę króla Alfonsa I Zdobywcy cechowała pewna dwoistość. Z jednej strony, w nadanym w 1170 roku statucie, zapewnił mniejszości muzułmańskiej tolerancję religijną oraz możliwość wyboru własnych władz. Zezwolił też na budowę meczetu. Z drugiej, znacznie ograniczył ich kontakty z pozostałymi mieszkańcami miasta. Co więcej, dokładnie opisał obowiązujący ich strój oraz zakres możliwości zawodowych, wśród których dominowały profesje rolnicze i rzemieślnicze. Należy zaznaczyć, że umiejętności muzułmańskich mistrzów fachu miały ogromne znaczenia dla  rozwijającej się stolicy. Dość szybko bairro obrosło gęstą siatką wąskich ulic pełnych warsztatów i ogrodów. Dziś nieregularny plan zabudowy, jak również charakterystyczne dziedzińce wewnętrzne są wyraźną pozostałością  czasów arabskich. Co ciekawe, niektóre z kamienic liczą sobie niemalże pięćset lat.


Mouraria (fot. Karolina Piórkowska)

Alfacinhas, czyli  kilka słów o stołecznych sałatkach

Sardynka – Alfacinha, EGEAC

Mieszkańców Lizbony można określić mianem alfacinha, czyli sałatki. Istnieją różne teorie dotyczące etymologii tej  uroczej ksywki. Jedna z nich sięga do czasów obecności muzułmańskiej. W czasach Al-Ushbuna stoki miejskich wzgórz usłane były liśćmi sałaty. Same słowo alface, jak również Alfama, azulejos czy álcool pochodzi z języka arabskiego.

Płytka zwana azulejo



Płytka zwana azulejo


Klucząc wąskimi ulicami Mouraria, warto pamiętać, że to właśnie tutaj powstawały pierwsze olarias – fabryki ceramiki. Wyobraźnia arabskich artystów pozostawiła trwały ślad w portugalskiej sztuce azulejos. Dziś toponimia nazw, takich jak np. Largo das olarias, czyli plac fabryk ceramiki, czy Beco do forno – zaułek pieca, przypomina nam o istocie średniowiecznego rzemiosła. To  właśnie wymiana usług i umiejętności stanowiła pierwszy pretekst do integracji kulturowej.

Koniec tolerancji

5 grudnia 1496 roku król Manuel I wydał edykt, który stanowił, że wszyscy Żydzi i Muzułmanie muszą opuścić Portugalię. Było to wydarzenie, które kompletnie zmieniło oblicze dzielnicy.

Mouraria nie uległa drastycznym zniszczeniom podczas największego trzęsienia ziemi w 1755 roku. Z czasem stała się ona jedną z bardziej eklektycznych części Lizbony, gdzie lumpenproletariat sąsiadował z burżuazją, która właśnie tutaj szukała schronienia przed kolejnym terramotoMouraria od zawsze cechował kontrast.

Fado – muzyka ulic Lizbony

XIX wiek dla Mouraria to czas biedy, bohemy artystycznej i początków muzyki fado. To tutaj zrodził się mit pierwszej i największej divy tego gatunku – Marii Severy Onofriany.

XX wiek i reżim Estado Novo zniszczył znaczną część dolnej części dzielnicy.

Ciąg dalszy nastąpi

Czy wiesz jak namalować fado?

Jak namalować fado?


Szukasz przewodnika po Lizbonie?

Daj mi znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *